Παρέμβαση της Αντιεθνικιστικής Αντιμιλιταριστικής Πρωτοβουλίας στη μαθητική παρέλαση της Καισαριανής

28.10.2009 - Καισαριανή (2)

Ανακοίνωση της Αντιεθνικιστικής Αντιμιλιταριστικής Πρωτοβουλίας

Ως Αντιεθνικιστική Αντιμιλιταριστική Πρωτοβουλία είπαμε χτες κι εμείς το δικό μας ΟΧΙ στον φασισμό, με παρέμβαση στην Καισαριανή ενάντια στη μαθητική παρέλαση, μοιράζοντας αντιμιλιταριστικά φυλλάδια και ανοίγοντας πανό με σύνθημα: «ΟΧΙ μαθητές-τριες στρατιωτάκια / ΟΧΙ στρατιωτικούς εξοπλισμούς».

Αντίστοιχη παρέμβαση κάναμε στο Σύνταγμα ενάντια στη μαθητική παρέλαση στις 25 Μαρτίου 2009.

Θυμίζοντας την είσοδο των παρελαύνοντων με το βήμα της χήνας ναζιστικών στρατευμάτων στις κατεχόμενες πόλεις, οι παρελάσεις είναι διαχρονικά και παγκοσμίως συνυφασμένες με σφαγές και διαπόμπευση αιχμαλώτων πολέμου. Επιτρέπεται να παραμένουν κατάλοιπα των φρικαλεοτήτων του παρελθόντος στη σημερινή εποχή;

Στην Ελλάδα οι μαθητικές παρελάσεις είναι φασιστικό έθιμο που καθιέρωσε ο δικτάτορας Μεταξάς, αντιγράφοντας τον Χίτλερ και τον Μουσολίνι, με στόχο την πλήρη στρατιωτικοποίηση της νεολαίας. Οι σχολικές παρελάσεις εδραιώθηκαν στην αμέσως μετά τον εμφύλιο εποχή και κορυφώθηκαν επί χούντας των συνταγματαρχών. Πώς είναι δυνατόν να γιορτάζουμε τον αγώνα ενάντια στο φασισμό με μια εκδήλωση που εμπνέεται απ’ αυτόν;

Διαβάστε τη συνέχεια εδώ

Ερώτηση των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ Γρ. Ψαριανού και Τ. Κουράκη προς την Υπουργό Παιδείας, με θέμα την κατάργηση των παρελάσεων

Ο Σύλλογος διδασκόντων του 1ου Πειραματικού Δημοτικού Σχολείου Θεσσαλονίκης εκφράζοντας τις παιδαγωγικές αντιρρήσεις  του στο θεσμό της μαθητικής παρέλασης, αντιτάθηκε στη συμμετοχή των μαθητών του στην παρέλαση της 28ης Οκτωβρίου. Ωστόσο, παρά την άρνηση των δασκάλων, οι μαθητές του 1ου Πειραματικού θα παρελάσουν με απόφαση του Διευθυντή του 1ου Γραφείου της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Θεσσαλονίκης.

Το περιστατικό είναι ένα από τα πολλά που έχουν συμβεί κατά καιρούς στο πλαίσιο του εθίμου των μαθητικών παρελάσεων που, από όλη την Ευρώπη μόνο στην  Ελλάδα και στην Κύπρο ισχύει, ενός εθίμου που καθιερώθηκε στη χώρα μας επί Μεταξά, αναζωογονήθηκε επί Χούντας και συνεχίζεται μέχρι σήμερα ως κατάλοιπο μιας άλλης εποχής χωρίς να προσφέρει τίποτα το ουσιαστικό στη σημερινή, σύγχρονη εκπαιδευτική και μαθησιακή διαδικασία. Βρίσκεται  μάλιστα σε πλήρη αντίθεση με τις σύγχρονες παιδαγωγικές αντιλήψεις που αντίκεινται στην «στρατικοποίηση» των μαθητών.

Υπάρχουν άλλοι, πιο αποτελεσματικοί τρόποι για να καλλιεργηθεί η ιστορική μνήμη και να βοηθηθούν οι μαθητές και οι μαθήτριες να εμβαθύνουν στο νόημα των ιστορικών γεγονότων. Ολόκληρη η μαθητική κοινότητα μπορεί να πραγματοποιεί εκδηλώσεις πολιτιστικού περιεχομένου μέσα στον χώρο του σχολείου και  έτσι οι μαθητές με ποικίλες δράσεις  βιωματικού χαρακτήρα να έρθουν σε άμεση επαφή με το ιστορικό παρελθόν, ώστε να καλλιεργηθεί η ιστορική τους μνήμη.

Με βάση τα προαναφερόμενα ερωτάται η αρμόδια κ. Υπουργός:

•    Αν θεωρήσουμε ότι οι παρελάσεις εντάσσονται στο εκπαιδευτικό έργο,  ποιος ακριβώς είναι ο παιδαγωγικός τους ρόλος;

•    Προτίθεστε να εξετάσετε το ενδεχόμενο κατάργησης των μαθητικών παρελάσεων και αντικατάστασής τους με πολιτιστικές εκδηλώσεις και δραστηριότητες στα σχολεία που να δίνουν τη δυνατότητα ουσιαστικής εμβάθυνσης στα ιστορικά γεγονότα;

Όχι στις παρελάσεις (;)

Από το TVXS

Επίσημη εθνική γιορτή και αργία, η επέτειος του «ΟΧΙ» υπενθυμίζει την άρνηση της Ελλάδας, στις 28 Οκτωβρίου του 1940, ως απάντηση στο τελεσίγραφο της Ιταλίας για διέλευση του στρατού της από τη χώρα και την κατάληψη στρατηγικών σημείων της. Παράλληλα, επαναφέρει στο προσκήνιο τη συζήτηση για τη χρησιμότητα της… κληρονομιάς του Ιωάννη Μεταξά: τις παρελάσεις.

Για πολλούς αποτελεί ερώτημα πώς μπορεί το «ΟΧΙ» στο φασισμό να τιμάται με φασιστικού τύπου εκδηλώσεις. Οι μαθητικές παρελάσεις επινοήθηκαν από το Φρειδερίκο της Πρωσίας, κορυφώθηκαν στη Γερμανία του Χίτλερ, αποτέλεσαν βασικό σύμβολο της δικτατορίας του Μεταξά και επανήλθαν δυναμικά στη χούντα του Παπαδόπουλου. Σε κάθε εθνική επέτειο γίνονται συν τοις άλλοις αφορμή για διαχωρισμούς ανάμεσα στους μαθητές, με γνώμονα παράγοντες όπως οι επιδόσεις, η καταγωγή, ακόμη και το ύψος.

«Η παρέλαση επισκιάζει τον παιδευτικό χαρακτήρα που πρέπει να έχει για το σχολείο ο εορτασμός των εθνικών επετείων», δηλώνει σχετικά -στην Ελευθεροτυπία- o πρόεδρος της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας(ΔΟΕ), Δημήτρης Μπράτης. Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης(ΟΛΜΕ), Δημήτρης Πεππές, εκτιμά ότι «το εκπαιδευτικό ζητούμενο είναι το πρότυπο το οποίο θα προκύπτει από τα ιστορικά γεγονότα της εποχής εκείνης, όπου ένας ολόκληρος λαός αντιστάθηκε στις ιδέες του φασισμού». «Γελοιοποίηση αντί για μέθεξη» είναι ο τίτλος που δίνει για τις επίμαχες εκδηλώσεις ο πρύτανης του Εθνικού Μετσόβειου Πολυτεχνείου(ΕΜΠ), Κωνσταντίνος Μουτζούρης.

Ασφαλώς, κατηγορηματικοί είναι οι Αντιρρησίες Συνείδησης, οι οποίοι διατυπώνουν με σθένος τη θέση τους:

Η ελευθερία της συνείδησης στην Ελλάδα, τρεις δεκαετίες μετά τη μεταπολίτευση, τείνει να μετατραπεί σε ανέκδοτο. Ανέκδοτο αρκετά κακόγουστο, ασφαλώς, για όσους βιώνουν τις συνέπειές του. Πριν λίγες μέρες, μαθητές δύο λυκείων της Θεσσαλονίκης απειλήθηκαν με αποβολή από το σχολείο επειδή αρνήθηκαν για λόγους συνείδησης, όπως δήλωσαν οι ίδιοι, να πάρουν μέρος στην παρέλαση. Ανάλογα περιστατικά συμβαίνουν καθημερινά σε όλη τη χώρα.

Την ίδια ώρα, η δυνατότητα εναλλακτικής υπηρεσίας για όσους αρνούνται να υπηρετήσουν το μιλιταρισμό έχει πρακτικά καταργηθεί, καθώς η διορισμένη από το ελληνικό κράτος επιτροπή ελέγχου του φρονήματος των αντιρρησιών, συνεχίζει να απορρίπτει ανενδοίαστα τις αιτήσεις των όλων των αρνητών στράτευσης που επικαλούνται μη θρησκευτικούς λόγους. Κατά συνέπεια, η ελευθερία συνείδησης στην Ελλάδα είναι απαραβίαστη˙ αρκεί να συμφωνεί με την ελληνοχριστιανική παράδοση.

Οι παρελάσεις, δεν είναι μόνο ένα κατάλοιπο της δικτατορίας του Μεταξά. Είναι ένας αντιδραστικός θεσμός που διατρανώνει σε κάθε ευκαιρία ρατσιστικά, εθνικιστικά και μισανθρωπικά αισθήματα. Αρκεί να αναλογιστούμε τι σημαίνει να δίνουμε σε μικρά παιδιά πλαστικές σημαίες και να τα βάζουμε να χειροκροτούν την επέλαση των αρμάτων μάχης και των τάνκς ή την ομογενοποιημένη μάζα των ανθρώπων που με όμοια περιβολή και με συντονισμένο βηματισμό, σαν να ήταν ρομπότ, αποτίουν φόρο τιμής σε τί άραγε; Αποτίουν φόρο τιμής στην ιδέα του εθνικισμού. Σαν να μην ακούσαμε ποτέ για τις σφαγές και στα ποτάμια του αίματος που προκάλεσε η ιδέα αυτή στην ανθρώπινη ιστορία. Μήπως θα έπρεπε να αρχίσουν να διδάσκονται τα παιδιά τις ιδέες της συναδέλφωσης των λαών και της εξάλειψης του μιλιταρισμού;

Αυτοί που πρέπει να πάρουν αποβολή πρέπει να είναι αυτοί που αναπαράγουν το εθνικιστικό μίσος, αυτοί που περιφρονούν την ανθρώπινη αξιοπρέπεια μετατρέποντας τους ανθρώπους σε ρομπότ και σε κρέας για τα κανόνια.

ΑΜΕΣΗ ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΩΝ ΠΑΡΕΛΑΣΕΩΝ

Σύνδεσμος Αντιρρησιών Συνείδησης

Advertisements

~ από dikaiomatansyn στο 28 Οκτώβριος, 2009.

 
Αρέσει σε %d bloggers: